lördag 19 maj 2012

Dagens Ämne REKLAM !?

Hur många där ute stör sig inte på dom långa reklamavbrotten som finns när man kolla på film, ett program mm. ? Och jag har nu läst på wikipedia om detta och varför det vissas reklam förklaring kommer här:

- Reklam i kommersiell TV (vanligtvis mellan två program, men även i så kallade reklamavbrott) är ett media som kan nå ett stort antal personer, och i direkt anslutning till ett visst TV-program. Reklamfilmer ger annonsören möjlighet att kommunicera med ljud och bild med konsumenten som, så länge denne inte byter kanal eller lämnar TV:n, har mottagarens fulla uppmärksamhet. Genom undersökningar kan TV-kanalen eller den aktuella mediakanalen (till exempel TV4) ta reda på ungefär vilken publik som ser vilket TV-program, vilket ger möjlighet att rikta reklamen. Detta möjliggör en optimal försäljning eftersom de kan rikta olika annonsörers budskap mot de personerna som just de vill vända sig till och följaktligen också prissätta tiden och kontakterna de förmedlar högre. TV-kanalerna brukar ta betalt för sitt reklamutrymme per sekund om de inte har tillgång till mer avancerade mätningar, taxan är då beräknad utifrån antalet tittare som ser programmet som reklamen visas i anslutning till. I de flesta fall så finns det dock tillgång till mätningar över hur många som ser reklamen och programmen och då sätts priset utifrån antalet kontakter samt vilken typ av kontakter det är.
Andra sätt att annonsera i TV är exempelvis genom annonsering vid TV-sända idrottsevenemang, eller genom sponsring av program.
En annan form av marknadsföring i rörlig bild är produktplacering. Filmproducenterna låter då ett företag mot betalning ha sin produkt med i själva filmen.
biografer visas ofta reklamfilmer innan en filmvisning. I Sverige var detta länge det dominerande mediet för rörlig reklam innan kommersiell TV kom på 1980-talet. Idag har dock bioreklamens betydelse sjunkit, bland annat på grund av färre biobesök.
Rörlig reklam syns alltmer i vår vardag. Några exempel är LCD-skärmar i matvarubutikerna, på restauranger, kaféer, tåg, bussar och i taxibilar.

Och om jag fattar det rätt så är de meningen att vi konsumenter ska fastna i reklamen och gilla den! hur knäppt är inte det, själv tycker jag att det är otroligt jobbigt när det dyker upp reklam. Just också för att den vara så länge... Allt mellan 5-10 minuter och det kan jag inte tycka är normal längre!? Och inte nog med detta utan att det ska vara reklam var kvart eller något... Ja för mig i alla fall så blir jag så arg när det blir reklam..

Ni kan går in HÄR och kolla länken jag läst och tagit infon från =)
Nu hoppas jag också på att jag får veta vad ni tycker =)

Love Becci

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar